I kaos fødes den dansende stjerne - F.
Nietzsche
Tænk over det og skriv så de emner ned, som du synes det
kunne være interessant at beskæftige sig med.
Der er principielt to måder at få ideer til opgaven på:
1)
Den ene går ud på at overveje, om der er emner inden for danskfaget (eller
andre fag) , som interesserer
dig, men som helt har været udeladt af undervisningen.
2)
Den anden er at gribe fat i emner fra undervisningen i dansk, som du kunne tænke dig at gå i
dybden med.
Lav en "brainstorm" og
et "mind map" hvor alle dine ideer bliver
skrevet ned.
Diskutér dine ideer
med dansklæreren, men også med alle andre der gider at involvere sig.
Vær ikke for selvkritisk i denne fase. Du kan altid senere luge ud i dine
"tanketræer".
Nogle af ideerne falder garanteret uden for danskfagets rammer. Men dem skal
dansklæreren nok hjælpe dig med at få sorteret fra.
|
En tommelfingerregel er, at jeres emne skal falde inden for
en eller flere af følgende fire kategorier:
1. Der skal være mindst én tekst at analysere og fortolke.
2. Det skal have noget med sprogbrug at gøre.
3. Det kan have noget med medier at gøre.
4. Det kan have noget med kultur og bevidsthed at gøre.
Her er nogle eksempler:
1. En roman eller novelle (samling).
2. Et forfatterskab du har lyst til at læse.
3. En periode du vil vide mere om, fx: vikingetidens litteratur og tankegang.
4. Et emne der vil interessere dig meget, fx ungdomskultur,
TV-underholdning, døden, kærligheden, osv.
5. Noget inden for psykologi, fx S. Freud i litteraturen.
6. Religiøse emner
7. Eksistentialisme
8. Marxisme
9. Moderne drama eller film.
10. En bestemt genre, fx tegneserier, krimier, gysere eller science fiction.
11. Websites
Sproglige, indholdsmæssige, billedmæssige, grafiske,
navigationsæstetiske analyser af websites.
12. Medier
Hvordan kan man vinde en medie eller holdningskrig med ord?
Eks 1: Er
palæstinenserne "terrorister" eller kan man kalde dem for "frihedskæmpere".
Eks 2: Og hvad med "Onkel Osama" som BZerne kalder ham. Hvad
betyder ordet "onkel" i denne sammenhæng?
13. Genteknologi
Rummer genteknologien nye udtryk og muligheder for "racehygiejne"? Er nazismens teorier på
vej ind igen af bagdøren?
|
Problemer og frustrationer
Overgangen fra den lystbetonede søgen efter emneområder afløses af en tur op
af bakke med arbejdet med problemformuleringen. Det er nu du højst
sandsynlig er
på vej ind i en frustrationsfase: Hvad er en problemformulering
egentlig? Hvordan ser min problemformulering ud? Lad os samle op fra dette
punkt:
1) Du har fundet dit emne ud fra hvad der interesserer dig.
2) Du har sammen med dansklæreren fået emnet opdateret så det opfylder de
danskfaglige krav.
Men dansklæreren må også huske på at en god problemformulering i vores
tværfaglige tidsalder ofte findes på kanten af hans faglige horisont!
Elementært kære Watson - Hvorfor og hvordan?
Efter dette første
catch 22 er det vigtigt at du fortsætter/begynder med en
intensiv og opmærksom læsning inden for dit emnefelt. Men læs nu med "et
sandkorn" i øjet, læs som en detektiv - vær på vagt over for modsætninger
eller uafklarede grå zoner i din tekst/dit emne. Ret din undrende
opmærksomhed mod disse tekst eller emne -"sprækker" og stil nu de fem
hv-spørgsmål, hvem, hvorfor, hvor, hvad, hvordan. Hvad er det du vil
finde ud af? Når du har fundet ud af det, er
hvorfor og hvordan de vigtigste. Hvordan lægger op til
en beskrivelse og hvorfor lægger op til analyse &
fortolkning/forklaring.
Du kan også hente inspiration til dit arbejde i følgende model - især hvis
dit projekt grænser op til
samfundsfag.
Keep en eye on the eight ball
- den kreative underbevidsthed som den bedste
hjælper
Det er en god ide at have en lille notesblok med sig hvis den lille blærbare er
uden for rækkevidde.
Hver gang der kommer en konstruktiv idé fra din "dagdrømmende"
underbevidsthed kan du hægte den op på dit mindmap/tanketræ. Gør også brug
af frie, dagdrømmende håndtegnede illustrationer og "krims krams" hvis du
har anlæg for det. Rent faktisk er det din højre hjernehalvdel der arbejder
på denne måde. Den venstre hjernehalvdel er mere logisk, skeptisk og planlæggende. Det
gælder selvfølgelig om at få de to hjernehalvdele til at arbejde sammen. Den
venstre hjernehalvdels styrke er at kunne si de 99% ubrugelige ideer fra som
din daglige halvt bevidste tankestrøm præsenterer dig for. Et ordsprog siger
at du lærer at stå på ski om sommeren og svømme om vinteren. Ordsproget
fortæller dig om hvordan din associative underbevidsthed, den konstante
strøm af tanker der følger dig fra morgen til aften, kan blive til din
bedste hjælper i processen! Selv når du står og vasker op, vil din
underbevidsthed arbejde videre med emnet. Nøglen er at du samarbejder med
din underbevidsthed. Dette samarbejde er i virkeligheden meget simpelt. Det
eneste du behøver at gøre er konstant at låne et opmærksomt øre til de små
lyde
fra brønden. I amerikansk billard siger man: Keep an eye on the eight ball.
The eight ball er den sorte kugle. Selv om du er optaget af andre
ting, nemlig at få de farvede kugler i hul, bør du hele tiden holde øje
med den sorte 8-kugle, hvis du vil vinde spillet.
En anden lille teknik til at kontakte sin underbevidsthed er at sidde med et
ufokuseret blik - et øjeblik "at falde i staver". Mange af denne verdens
bedste ideer er blevet til i denne tilstand.
For hvis du altid fokuserer din opmærksomhed på et bestemt punkt kan du ikke
lytte/se i alle retninger og din vågne dagsbevidsthed tager dermed styringen. Men
den sorte kugle ryger uventet i hullet og du taber spillet:
Life is something which happens while you are busy making other plans -
John Lennon
Planlæg, men ikke som en erstatning for en svigtende interesse
Mange tekster om projektopgaveskrivning handler om hvor vigtigt
det er at planlægge sin opgavetid. Med min dansklærerkasket på vil jeg
naturligvis ikke argumentere mod denne planlægningsiver - kun gøre opmærksom
på at den underbevidste hjælper ikke altid dukker op til aftalt tid. Den
kreative underbevidsthed kender ikke til lineær tid og hjælper kun den som
oprigtigt interesserer sig for sit emne.
Det fantastiske Java-program blev
brygget på en overdosis kaffe i et rum uden opdeling mellem arbejde og
fritid. Jeg vil hermed hævde at den
gode projektopgave nødvendigvis må ophæve det forældede skel mellem arbejde
og fritid. Den bliver til i en eksalteret døgndriftsproduktion med kurdisk
Cola & kebab fra Kokkedal hen over midnat.
I 1Vs første projektuge var der flere grupper der arbejdede ud over den
planlagte arbejdstid - og det ud fra en simpel tro på at deres arbejde
fortjente at blive bragt til det sidste værdige punktum.
Så i dette afsnit taler jeg naturligvis ikke om den person der kommer for
sent og uforberedt til et aftalt projektgruppemøde med et par afskrifter fra
internet.
Straffen for Ctrl+c/Ctrl+v=Ctrl+alt+delete!
Mod en afgrænsning af emnet - at blæse og have mel i munden
Underbevidstheden er en god tjener, men en dårlig herre! Forleden så jeg
en problemformulering
i 1V der stort set ville beskrive hele verden. En problemformulering skal på
et tidligt tidspunkt sætte grænser op. Den bør gå fra helheden til delen - gå fra emner til delemner: Skær hele tiden det overflødige bort
og behold kun det allervigtigste! Ellers vil det heller ikke være muligt at
besvare opgaven
inden for det tilladte antal sider.
I denne fase kommer du sikkert ud for at skrive din problemformulering om
flere gange.
Ned på jorden igen - Hvad er en problemformulering?
En problemformulering består af:
1) Ét og kun et hovedspørgsmål
ledsaget af
2)
flere underspørgsmål.
Det er afgrænsningsfasens fornemste opgave at uddestillere dette ene
hovedspørgsmål. Flere hovedspørgsmål vil trække i hver sin retning og bringe
projektets fokus i fare.
En gang til Watson! - Hvordan finder Homes nu sit hovedspørgsmål?
Du har nu lavet et intenst forarbejde i balance mellem
underbevidsthedens kreative kaos og det fornuftige krav om ét hovedtema. Tag
nu, som der står i de fleste skrifter om problemformuleringer, udgangspunkt
i din egen interesse.
Hovedspørgsmålet kan nu formes ud fra to udgangspunkter:
1) Undren & nysgerrighed:
Eks a: Hvordan kan humlebien flyve? Den vejer alt for meget
Eks b: Hvorfor har en loppe ingen vinger?
2) Et andet omdrejningspunkt kan være dit kritiske detektiviske blik der
konstant er på jagt efter modsætninger. (se afsnittet: Elementært kære
Watson)
Her er et par eksempler på et sådant hovedspørgsmål:
Eks: Den ene teori hævder at værket kan forklares ud fra forfatterens
barndomsoplevelser.
Den anden teori hævder at værket blev skrevet fordi forfatteren var i
pengenød. Kan begge teorier have ret?
Hvordan ser den gode problemformulering ud på det sproglige plan?
Hovedspørgsmålet og underspørgsmål i problemformuleringen skal altid være i spørgeform.
Problemformuleringens spørgsmål bliver forvandlet til udsagn i dit færdige projekt.
Du kan faktisk hente inspiration til hovedspørgsmålet i den måde en
avisoverskrift er bygget op på. Den gode avisoverskrift udtrykker med så få
ord som muligt hvad den efterfølgende tekst handler om.
Den skal også give læseren lyst til at gå videre. Overskriften og
underoverskriften (=rubrikken og underrubrikken) kan bruges som en sproglig
model i problemformuleringen. Men husk at du i dit hovedspørgsmål ikke må
anvende forkortelser, talesprog eller indforstået sprogbrug. (brug
udsagnsled og grundled)
Den gode problemformulering bør være sproglig præcis og stramt komponeret.
Fjern overflødige, uklare, uldne og
tvetydige formuleringer. En god tommelfingerregel er at undgå flydende ord
som:
man, de fleste, alle, visse, nogle...
Hvordan ser den gode problemformulering ud indholdsmæssigt?
Problemformuleringer der tager udgangspunkt i hvordan-spørgsmål
løfter sig sjældent ud over beskrivelsesniveauet og karakteren 8. Hvordan-spørgsmålet
er vigtigt, men uden hvorfor-spørgsmålet får du sjældent slået fast
at du er den hurtigste knallert på molen. Det gælder derfor om at få sit
hovedspørgsmål formuleret på en sådan måde at det giver dig mulighed for at
argumentere og/eller fortolke!
Stil i forlængelse heraf åbne spørgsmål.
Et lukket spørgsmål kendetegnes
ved at det kan besvares med enten ja eller nej.
Hvor meget må den endelige problemformulering fylde
Før den endelige problemformulering, i kaosfasen, må dine skriverier gerne fylde op til flere sider.
Begynd derefter at slette/afgrænse ud fra ovenstående kriterier.
Lad os kort gentage de vigtigste kriterier:
1) Slet spørgsmål der kan besvares med ja eller nej
2) Slet spørgsmål der trækker for meget over mod beskrivelse og ikke giver
mulighed for:
analyse, fortolkning, argumentation og holdninger.
3) Slet de spørgsmål der interesserer dig mindst - survival of the fittest
question!
4) Nedprioriter de spørgsmål som ikke umiddelbart synes at passe ind i det
hovedsprøgsmålet
lægger op til. Slet dog ikke disse spørgsmål/overvejelser eftersom de måske
kan bruges alligevel eller indgå på en måde du først er i stand til at se
senere.
Den endelige problemformulering skal være kort og præcis - den bør max. fylde
10 linier:
Et hovedspørgsmål med tilhørende underspørgsmål.
Skriv
problemformuleringen med fed tekst så den er let at identificere.
Et eksempel på en problemformulering
Overordnet emne: Vold blandt unge i Danmark
PROBLEMFORMULERING
Hovedspørgsmål:
Hvordan beskrives volden blandt unge i Ekstra Bladet i foråret 2003?
Underspørgsmål:
Hvorfor får man indtrykket af at volden er stigende når man læser Ekstra
Bladet?
Hvad er Ekstra Bladets formål med anti-voldskampagnerne?
Hvilken virkning har disse kampagner?
Hvad er BT´s holdning?
I alt: 4 linier
Godkendelse - deadline
Når du er færdig med din problemformulering, skal den godkendes af din
lærer. I forbindelse med 1g opgaven i dansk betyder det at deadline er
sidste dansktime før selve opgaveugen. Efter denne godkendelse er
problemformuleringen bindende. Du kan godt
lave om på små detaljer7underspørgsmål undervejs, men det kræver din lærers godkendelse
inden du kan lave større ændringer eller lave om på hovedspørgsmålet efter den første godkendelse.
Hvordan du bruger din problemformulering
Projektet er nu at besvare din problemformulering. I denne forstand er
problemformuleringen en form for meta-struktur, hvor du hele tiden gør dig
bevidst i hvilken retning du bevæger dig og hvorfor.
Meta-logbogen og hvorfor jeg gør som jeg gør - Vov!
I en verden hvor vidensmængden fordobles hvert andet år er det let at blive
en ung gymnasielemming på ved mod afgrunden.
Det er på en lang række områder vigtigt at se på sig selv udefra for at
blive bevidst om hvad man har gang i. I gamle dage, for ikke mindre end 10 år
siden, kunne man leve resten af livet i en dyb søvn forvisset om at ens
universitetsuddannelse var god latin indtil pensionsalderen var nået. Sådan er det
ikke længere i dag, hvor alt ændrer sig i så hurtigt et tempo at vi på en
måde skal vende os til et liv på uddannelsesbænken. Der er ikke længere
samfundsmæssigt rentabelt at have en DSB-kystbanementalitet, hvor den
enkelte arbejder tror at alt er godt, så længe toget blot står på skinnerne.
For at kunne uddanne sig til at kunne uddanne sig er det således vigtigt med
en meta-opmærksomhed.
Denne metaopmærksomhed træner du når du skriver en logbog. Logbogen bør
ikke handle om uinteressante ting som hvad du lavede kl. 8.05. Den bør være
et værktøj der giver dig indsigt i hvordan og hvorfor du arbejder:
Arbejder jeg udelukkende for at få en god karakter og hvordan påvirker det
min måde at arbejde på? Gennem logbogens
dagbogsnotater kan du måske se dine svagheder og styrker i et nyt lys. Se
aldrig på dine svagheder i et negativt lys med efterfølgende dårlig
samvittighed. Det at du nu (måske) kan se dig selv lidt mere klart,
vil af sig selv medføre en positiv ændring.
Meta-logbogen kan således skabe en arbejdspsykologisk selverkendelse.
Kend dig selv! - Sokrates
|
Hvordan laver du en disposition
|
En disposition er i modsætning til et mindmap todimensional og kronologisk.
Dispositionen er et arbejdsredskab der bruges af dig internt under selve
arbejdsprocessen. Den synliggør dine overvejelser om hvordan de
forskellige afsnit i opgaven skal placeres i forhold til hinanden. Dette
systematiseringsarbejde kan med fordel bygge videre på overvejelser fra
problemformuleringsfasen. Dispositionen folder så at sige
problemformuleringens spørgsmål ud i en logisk rækkefølge af argumenterede svar.
Dispositionen er en logisk samling af alle de overskrifter du sætter på
de enkelte afsnit.
Overvej under hele opgaveskrivningen:
1) Om det skaber bedre "flow" og klarhed at bytte rundt på eller flytte
afsnit.
2) om du har den præcise og rammende overskrift/hookline på de nekelte
afsnit eller om overskriften skal skiftes ud eller omformuleres.
|
Hvordan laver du en indholdsfortegnelse |
En indholdsfortegnelse skal først og fremmest tjene som en vejledning for
den der læser din opgave. Din disposition kan i denne sammenhæng
sammenlignes med en lerfigur før du har brændt den i ovnen.
Indholdsfortegnelsen svarer i forlængelse heraf til den færdigbrændte
figur: den bliver bliver fikseret sidst i processen når du er sikker på
kronologien.
Her er et eksempel på en god indholdsfortegnelse:
1 Titelblad s.1
2 Indholdsfortegnelse s.2
3 Indledning s.3
4 Karakteristik af Fuldmægtig Amsted s.4-7
a. Amsteds opvækst
b. Amsteds borgerlige liv
c. Amsteds nye liv
d. Amsted bag tremmer
5 Samfundsanalyse s.8-14
a. Karakteristik af samfundet i byen
b. Landssamfundet
c. Fængselsmiljøet
d. Politiets rolle i samfundet
e. Bureaukratiet
f. Opgør med samfundet muligt?
g. Kapitalismen - kommunismen
6 Kort om Scherfigs fortællemåde og virkemidler s.15-16
a. Scherfigs objektive fortællestemme
b. Den falske loyalitet
c. Scherfigs brug af sarkasme
7 Afslutning s.17
a. Konklusion
8 Litteraturliste s.18
Læg mærke til at du i en indholdsfortegnelse godt må anvende et
koncentreret, forkortet sprog.
(minus verbum)
|
Hvad du
bør huske mens du skriver |
Når du læser din primær- og sekundærlitteratur kan du let ubevidst komme
til at glemme din egen sprogtone og i stedet skrive på samme måde som det
værk du studerer. Det kaldes for afsmitning fra kilden.
Hold altid fast i
din eget sprog!
Hold den samme sprogtone igennem hele opgaven. Det er
uhyre let for læseren at se hvis du ikke skriver ud fra dit eget
forfatterhjerte.
Husk at "samle op" i slutningen af hvert afsnit og endelig at samle op/konkludere til
sidst i opgaven.
Her er en liste i stikordsform over de ting der kendetegner en god opgave:
Kreativitet, fantasi, engagement, selvsikkerhed, dog uden selvoptagethed.
Sproget bør være personligt og sammenhængende. Det bør finde middelvejen
mellem på den ene side overdrevet akademisk pralesprog og på den anden
side et et tørt kedeligt sprog. Sprogtonen bør være i samklang med det valgte værks. Afskrift
er forbudt og kan medføre bortvisning.
Endelig kan du hente inspiration i følgende
checkliste til dansk
stil.
|
Hvordan laver du korrekte "citater" |
Du bør altid citere fra det værk du arbejder med. Lav ikke for lange
citater da det blot vil opleves som fyld. Gå altid på jagt efter lige
netop den nøglesætning som du mener lukker værket op. Det er netop den du
citerer og dernæst er forpligtet til at kommentere. Det citerede skal
altid markeres med citationstegn:
"....................." (s.x l.y) =side 12, linie 13
Mellem citationstegnene er du forpligtet til at lave en nøjagtig afskrift
fra din kilde. Du må ikke lave om på teksten. Hvis du ønsker at udelade
nogle ord i citatet, skal det markeres med (....) der hvor du har udeladt
noget.
Læs mere om citateknik her.
|
Noter/noteapparat |
En note er en forklaring til noget du laver som du ikke ønsker skal stå i
hovedteksten, da det vil virke forstyrrende på helhedslæsningen
En note bruges til følgende:
1) Angive hvor du har citater fra.
2) Angive hvor du har oplysningerne fra.
Du bør altid angive alle dine kilder/oplysninger - også fra nettet.
Og endelig en tredie men mindre hyppig måde at bruge noter på:
3) Kommentere teksten på en måde der falder lidt uden for sammenhængen,
men dog efter din mening er interessant.
Noten laves som et tal omgivet af en parentes: (1) (2)
osv.
Du kan nu placere selve noten nederst på siden eller samle alle noter
bagerst i opgaven (at foretrække).
Dette gøres således:
Note 1: ...........
Note 2: ............
osv.
|
Litteraturliste |
Litteraturlisten indeholder en optegnelse af alle de tekster, værker og
eventuelle websites du har brugt.
Du inddeler din litteraturliste i
1) primær litteratur
og
2) sekundær litteratur.
Primær litteraturen er selve det værk du analyser og fortolker.
Sekundær litteraturen er alle de værker du har brugt undervejs for at
belyse og løse opgaven.
Vær opmærksom på at informationer fra internet ofte er useriøse.
Husk at angive: forfatter, titel, forlag og årstal
(udgivelsesår/trykkeår).
I tilfælde af flere titler af samme forfatter, kronologisk efter
udgivelsesår.
Eks: Anker Larsen: De vises sten, Gyldendal, 1928
Litteraturlisten ordnes alfabetisk efter forfatternavn
Litteraturlisten placeres til sidst i opgaven.
|
Opgavens udseende/layout |
En dårlig layoutet opgave kommer i tvivlstilfælde ikke
den højere karakter til gode. Er censor i tvivl om karakteren, kan det
give et ekstra lille lys i festlagkagen hvis layoutet er en fryd for
øjet.
Hvordan teksten bør se ud
Skriv ikke helt ud til venstre eller højre margin. Vælg
standardopstillingen i word el lign.
Overvej ud fra et layout-synspunkt om du vil skrive med én eller
halvanden linieafstand.
Lav derudover tydelige afsnit med læservenlige overskrifter. Husk også
at sætte tegn, da manglende eller for mange tegn kan gøre teksten
irriterende vanskelig at læse.
|
Hvordan bruger du illustrationer |
Overvej hele tiden om forholdet mellem tekst og billede virker ud fra et
layout synspunkt.
Det virker som regel bedst hvis et billede placeres for oven. Hvis du
ønsker at et billede/ en illustration skal dominere, skal du placere det
øverst i venstre hjørne. Billeder bør holde sig inden for tekstens
yderlinier. Overvej også om en illustration skal have en ramme eller ej.
Billederne må ikke være pyntebilleder. De bør forholde sig direkte til
sidens tekst.
Billeder fra internet
Vær opmærksom på at jpeg-billeder hentet fra internet ofte er små (50 til 100k) på grund af de generelt
lave downloadhastigheder. De vil som oftest ikke være pæne hvis du
trækker dem ud og gør dem større. Pas også på at du ikke forvrænger
billedet som det skete i nogen af 1v´s powerpointpræsentationer. I Adobe
Photoshop kan du gøre små internet jpegs pænere i større format. (Brug
"uskarp maskering" under "filter" - "skarpere")
|
Formelle krav til opgaven |
Antal sider
Opgaven skal fylde 6-8 maskinskrevne A4-sider "ren tekst" (1,5
linieafstand), dvs. minus noter
og billeder. Hvis opgaven fylder over 10 sider trækker det ned i karakteren
(tal med din lærer).
Udfordringen er altså at begrænse sig: Hvad skal med og hvad skal skæres
væk.
Kontrollér at alle siderne er paginerede og at sidetallet stemmer
overens med det der er opgivet i indholdsfortegnelsen!
Gruppeopgaver
Hvis der er tale om en grupperapport, skal der være en tydelig angivelse af
hvem der er ansvarlig for hvad. I grupperapporter bliver det tilladte antal
sider ganget med antal deltagerere. (To deltagere = 12-16 sider)
Selve opgaven bør udformes således:
1. Forside: Opgavetitel, eget navn & klasse , afleveringsdato
2. Indholdsfortegnelse: Afsnitsoverskrifter med oplysning om sidetal
3. Indledning: Problemformulering, redegørelse for fremgangsmåde
4. Hoveddel: Behandling af emnet, inddeles i afsnit med overskrifter.
5. Slutning: Sammenfatning af delkonklusioner + perspektivering (er)
6. Litteraturliste: Medtager alt benyttet materiale
7. Kildehenvisninger: Skal anføres hver gang man citerer, refererer eller
henviser til en tekst.
8. Indskrivning: Enten på maskine, EDB eller med tydelig håndskrift.
De enkelte sider nummereres fortløbende.
9. Layout : lav et flot layout - fængende kreativ forside - osv.
|
Korrekturlæsning & revision |
Starvefejl
Det er ærgerligt at få en lav karakter alene på grund af stave og syntaksfejl.
Stol ikke alene på stavekontrollen!
Til studentereksamen i dansk stil står du alene og kan ikke få hjælp
udefra. Men i alle de større skriftlige opgaver, historieopgaven i 2g og
den større skriftlige opgave i 3g, kan du hente støtte udefra til at rette
skriftlige fejl. Men igen husk at det er dig der står ved roret!
Flyt tekstblokke og afsnit
Flyt rundt på afsnit og tekstblokke indtil 10 minutter før lukketid. Gør
det altid i dialog men din
disposition. Træd "tilbage fra teksten" og dan dig et overblik over om
din flytning har ført dig til et bedre "hjem" eller om det er bedre at
trykke Ctrl+z.
Læs opgaven højt for andre og/eller dig selv
Læs opgaven højt for dig selv: lad din visuelle hjerne være elev og din
auditive hjerne være censor.
|
Konstruktive kriser - "flygt" ikke når det brænder på, men vær åben |
En god skuespiller føler næsten altid nervøsitet før han skal optræde.
Uden denne nervøsitet bliver hans optræden uden nerve og intensitet.
Nervøsiteten kan med andre ord tjene som et værdifuldt brændstof der kan
bringe ens intellektuelle raket endnu længere ud på sin udforskende rejse.
En god opgave uden mindst en kriseperiode er en sjældenhed.
Det afgørende er hvordan du tackler din fornemmelse af stress. Flygt ikke
fra den, men mærk den i stedet som et harmløst energifænomen i din krop. I
samme øjeblik din opmærksomhed
ikke flygter fra din krop, kan du i stedet for at sige :"Jeg er stresset
og kørt ind i en blindgyde", sige: "Der er sommerfugle i min mave - so
what!"
Se tigeren i øjnene! Det samme gælder til eksamen.
Ofte kan man også køre fast i sit arbejde fordi man sidder usundt bøjet
bag skærmen i timevis.
Tag en god pause og udnyt pausen til at få noget fysisk motion. En god
løbetur bringer masser af frisk ilt til hjernen, og måske vil du også
under løbeturen opleve at
din
kreative underbevidsthed bliver mere aktiv.
|
Forskellige spørgsmålstyper - lånt fra Louises Zacks (1v) oplæg
|
1) Dataspørgsmål
- Hvad
menes der egentlig med udtrykket; ”Medier – den 4. samfundsmagt”
-
Hvordan kan det lade sig gøre, at medierne efterhånden har fået en
så stor en magt?
2) Forklarings-/årsagsspørgsmål
- Hvorfor
har medierne fået tilføjet ”den 4. samfundsmagt”-titlen?
- Hvorfor
”tillader” vi os selv, at blive påvirket så kraftigt af medierne?
3) Vurderings-/holdningsspørgsmål
- Er
det en positivt eller negativt holdning, der ligger bag udtrykket
”medier-den 4. samfundsmagt”
- Er
det specielle samfundsgrupper (lande, folkefærd) der er mest udsat for
påvirkningen?
4) Handlingsspørgsmål
- Hvad
kan man på nuværende tidspunkt/i fremtiden gøre, for at mindske mediernes
magt i samfundet?
Dette oplæg er endnu for for bredt. En problemformulering er mere
afgrænset.
Men at inddele de indledende overvejelser i disse fire kategorier er en
vældig god idé - især hvis din opgave har samfundsvidenskabelige
undertoner.
|
|
|
|
|