Lyrik

Analysevejledning
(under udarbejdelse)

Stof
Hvem: Personer
Hvad: Handling / situation / tankegang
Hvor: Sted

Tema(er)
Emne, problemstilling, modsætning(er), konflikt

Type - digtform
1) lejlighedsdigte
Politiske slagsange
Salmer
Fædrelandssange
Festsange
Supplik (bønskrift)
Hyldestdigte

2) "Rene" digte
Kærlighedsdigte
Religiøse digte
Naturdigte
Politisk digte
Sociale digte
Filosofiske digte
Digte om digtning
"anti"-digte

Teknik
Komposition
1) ydre
a) Antal strofer
b) Antal verselinier i hver strofe - regelmæssigt/ uregelmæssigt
c) Verserytmer -

jambe: u -
trokæ: - u 
daktylos: - - u
regelmæssig/uregelmæssig
d) Rim - enderim (par eller krydsrim) / bogstavrim - uden rim

2) indre
Findes ved strukturel indeling/analyse af digtet

Lyd:
Rytmer, gentagelser, ordklasser

Fremstillingsform:
Beskrivende, berettende, belærende/moraliserende

Billedsprog
Billedsprog, metaforsprog.
Symboler og symbolik: Kan vi finde et gennemgående billedplan i fortællingen, der således får symbolsk betydning?
Billedsprog
Billedsprog, metaforsprog.
Symboler og symbolik: Kan vi finde et gennemgående billedplan i fortællingen, der således får symbolsk betydning?
Billedsprog
Billedsprog, metaforsprog.
Symboler og symbolik: Kan vi finde et gennemgående billedplan i fortællingen, der således får symbolsk betydning?

Ofte kan der også forekomme
personificeringer eller besjælinger
af naturen. (eller af objekter)

Holdning
Holdninger og værdier-
politiske, religiøse, filosofiske

Tid, rum, miljø
Realistisk eller abstrakt/absurd.
Socialt miljø, indre psykisk miljø, natur/byskildring.
Hvilken symbolik ligger der i eventuelle rejser.
Præsenteres begivenhederne i kronologisk rækkefølge eller veksler forfatteren mellem forskellige tidsplaner, f.eks tilbageblik fra nutiden, eller forsøger hun at fremstille flere samtidige hændelser.
Er skildringen statisk, cyklisk eller dynamisk

Sprog og stil

Finkultur - massekultur.
Er teksten svært tilgængelig eller let at læse.
Er sætningerne
a) korte, enkle, eller med en
b) kompliceret syntaktisk opbygning.

Lav en lixprøve.
Syntaks: "korrekt" eller "knust".
Fortælleteknisk synsvinkel.
Undersøg fortællerens ordforråd og ordvalg: simpelt eller rafineret, folkeligt eller akademisk, originalt eller farveløst konventionelt. Er det præget af fraser. Er der dialektindslag, mange fremmedord eller "gammeldags" sprog.
Subjektivt farvet sprog eller objektiv fremstilling.

Hvilken HOLDNING til emnet kan vi aflæse af sproget.

 

 

 

Kanariefuglens begravelse
(Nakariefuglens graverelse)

af:
Klaus Rifbjerg: 1965 
William Faber (1847-1883)

Kan du skille de to digte ad? 
Kan du rekonstruere
strofernes rækkefølge?

Men de fik ikke lov
til at hvile i fred.
De blev gravet op
otte dage senere.
af og til kun fire dage senere.
Men det var for tidligt.

Toget standser, sangen nu vi dæmper,
mens vi sænke dig i gravens skjul,
oven på vi plante tvende kæmper,
vogte skal de vor kanariefugl 

Otte dage efter begravelsen
var opløsningen
først for alvor i gang.
Lugten var karakteristisk.
øjnene kunne allerede
være fjernet.
og mellem dunene

De fik en nydelig jordfæstelse:
Blomsterbuketter,
lidt franskbrødskrummer
og cigarkasse med låg.

Ak så skulle dig, vor ven, vi miste!
Endt er dine glade melodier.
Tungt det er at bære på din kiste,
skønt den kun er af avispapir.

Med misantropisk (menneskesky) saglighed
opsamlede jeg som barn
døde fugle og begravede dem.

 

Karl og Peter de har været præster,
og i talen har de højt dig prist,
Talt så smukt om dine døde rester;
thi den største del har katten spist 

Det har tit slået mig senere
hvor meget af sin børnelærdom
man fortrænger. 

arbejdede maddikerne fortrøstningsfuldt.
Fuglen var levende igen
på en ny og interessant måde.

Sov da sødt og tak for hver en tone
som du kvidret har til vor plasèr.
Trøst dig, trøst dig, katten skal vi drone,
så den aldrig skal spise mer.

Var nedbrydningen og genopstandelsen
ikke tilstrækkelig ernergisk,
fik fuglen otte dage til i jorden
(med cigarkassen på klem).
Så kom den op igen
og anskuelsesundervisningen gik videre.